Om Pilehaven

Tryghed er vigtig for alles trivsel

Tryghed prioriteres højt i Pilehaven. Vi skaber rum og rammer, så alle børn oplever børnehavens hverdagen så tryg som muligt. Vi arbejder med tilbagevendende pædagogiske aktiviteter, som er med til at understøtte dette. Børnene er opdelt i 2 grupper. Til hver grupper er der tilknyttet enten en pædagog og en medhjælper, eller 2 pædagoger. En pædagog fra gruppen er kontaktpædagog til jeres barn.

Nærværende og omsorgsfulde voksne

Omsorg er et nødvendigt fundament for barnets tro på sig selv og tillid til omgivelserne. Det indebærer, at barnet skal have både den nødvendige pasning, den nødvendige fysiske omsorg og den nødvendige følelsesmæssige kontakt til dagtilbuddet.

Derfor prioriterer vi, at vi hver dag er nærværende, lyttende og anerkendende overfor alle børn og forældre. Børn opfattes grundlæggende som kompetente og selvstændige, samtidig med at børn har brug for omsorg, udfordringer, positive forventninger og tillid fra det pædagogiske personale.

Faste rutiner skaber tryghed og forudsigelighed

Forudsigelighed skaber vi med gode rutiner og aftaler. Det gør, at børn trives og det skaber tryghed at have en hverdag med genkendelige rammer og rutiner. Derfor har vi faste rutiner i vores hverdag og tilbagevendende aktiviteter i Pilehaven.

Faste rutiner og hverdagens genkendelighed vægtes højt, da dette danner grobund for rigtig meget læring og tager højde for fokus på kerneopgaven, som er det, vi finder allervigtigst.

Vi arbejder med tilbagevendende pædagogiske aktiviteter som; at sige godmorgen, at hjælpe børnene med at få vinket farvel, at der er mulighed for morgenhygge ved et bord, at vi dækker bord sammen, at børnene har samling, og spiser i hhv. Grøn- og Rød gruppe, at vi spiser fælles hjemmebagt brød og økologisk frugt om eftermiddagen, og at vi siger farvel og tak for dagen til hinanden.