Mad og måltider

Måltider i løbet af dagen

Vi tilbyder morgenmad (Havregryn og Havrefras) mellem klokken 6:30 – 7:30, til de børn der ikke har fået morgenmad hjemme. Børnene må også gerne tage en mad fra deres madkasse til morgenmad.

I Pilehaven er der formiddags- og eftermiddagsmad for børnene, hvor der serveres brød, frugt og grøntsager.

Der er køleskab til madpakkerne til hver gruppe. Husk tydeligt navn på madkassen.

Vi opfordrer jer til, at madpakken indeholder sund og nærende kost. Som groft brød/rugbrød, grønt og eventuelt lidt frugt.

Jeres barn har brug for mad, der mætter og giver energi gennem hele dagen, så det kan lege og lære. Derfor skal I undgå ”tomme kalorier” i madpakken, som juice, Cacao med mere.

Børnene får serveret vand til frokost og mælk til formiddagsmaden.

Andre maddage i løbet af året

Maddage laver Grupperne skiftevis mad til alle børnene i Pilehaven.

Grupperne laver en liste over det, der skal medbringes og børnene/forældrene skriver sig på den vare, de vil tage med.

Det er en god idé at give barnet en lille madpakke med på maddagen, hvis han eller hun skulle blive sulten i løbet af formiddagen.

Maddagene er baseret på sund mad, og ofte byder menuen på både kendt og ukendt mad. Børnene inddrages i tilberedning og læring om, hvor de forskellige madvarer kommer fra og hvad man kan bruge dem til. Der duftes, smages og kigges på maden, der læres nye ord og begreber og motorikken i tilberedelsen udfordres, med f.eks. at skære, skrælle og snitte, smøre mad og lægge pålæg på. Børnene finder stor glæde ved, at de har lavet maden til de andre børn og voksne, og vi ser, at de fleste børn inspireres til at smage mad, som de måske ikke har smagt før. Børnene er hinandens rollemodeller og de taler med hinanden om, hvad de spiser, og hvem der har lavet hvad.

Fødselsdag er noget særligt og det skal fejres

Fødselsdag for Jeres barn holdes sammen med spisegruppen. Børnene har ikke gaver med til hinanden, i stedet bruger vi morgenen inden fødselsdagen til at tegne til fødselsdagsbarnet.

Vi kan holde fødselsdagen her i børnehaven eller komme på besøg hjemme hos jer. Vi vil gerne opfordre til at minimere det usunde til fødselsdage, da det er mange fødselsdage, børnene skal deltage igennem et helt år.

I skal i god tid aftale med en pædagog fra stuen, hvornår vi skal fejre fødselsdag og hvad I eventuelt tager med til at dele ud. I er som forældre meget velkommen til at deltage i børnehaven. Vi holder fødselsdag i forbindelse med frokost

Se eventuelt vores folder som beskriver nærmere omkring fødselsdage og fejringer. Den findes i vores garderobe.