Børnesyn
Det at være barn har en værdi i sig selv. Hvert barn er unik og vi ser forskellighed som en styrke i fællesskabet. Alle børn er kompetente og har selvstændige perspektiver, som de bringer ind i fællesskabet. Vi skaber rammer og rutiner, hvor der er plads til at være barn og hvor nærværende pædagogisk personale giver barnet omsorg og tryghed til at kunne lære og udvikle sig både som individ og som en del af et fællesskab. Alle børn i Pilehaven skal have en følelse af at blive set, hørt og forstået. Det gør vi bl.a. ved at sige ”godmorgen” og ”farvel” til alle børn, snakke med børnene om, hvem der er her i dag, følger deres spor, når de fx bliver optaget af kryb på legepladsen, være nysgerrige på børnenes oplevelser og fortællinger og følge op på det vi ved, der har betydning for barnet. Vi lytter til børnene både i forhold til deres optagethed men også til det, de ønsker ændret, fx at få lov til at lege med en god ven inde mens de andre børn er på legepladsen. Vi justerer os i forhold til det enkelte barns behov. Fx kan nogle børn have brug for strukturerede pauser eller have brug for lidt længere spisetid. Vi italesætter, at det er forskelligt, hvad vi hver især har brug for.
Vi arbejder med barnets bog og børnene er ofte sammen om at kigge i hinandens bøger, hvor de fortæller og spørger nysgerrigt til hinanden. Det enkelte barns fortælling og liv er værdifuldt.
Dannelse og børneperspektivet
Vi skal fremme børns dannelse til det demokratiske samfund, vi lever i. Det gør vi bl.a. ved at skabe trygge pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er det grundlæggende element. Barnet inviteres til at være aktivt deltagende i sociale fællesskaber, hvor de kan udvikle deres sociale kompetencer, lære de sociale spilleregler at kende. Vi støtter barnet i at være sig selv, være nysgerrige og undersøgende samt at kunne håndtere konflikter på en hensigtsmæssig måde.
I Pilehaven arbejder vi med at skabe rammer, hvor børnene lærer sociale spilleregler at kende, fx at øve sig i at lytte og være stille, mens andre taler. Målet er, at børnene lærer at lytte til hinandens fortællinger og perspektiver gennem turtagning, fx i spil, leg, til formiddagsmad og i fælles planlagte aktiviteter.
Ved måltiderne tilrettelægger vi et læringsmiljø, hvor børnene i en daglig rutinesituation, får mulighed for at hjælpe hinanden med at åbne madpakke, sende vand rundt, bede om skraldeskålen og vente på tur.
Legepladsen er en god ramme for dannelse. Her er der fx ikke gynger til alle, så her støtter vi børnene i at dele gyngen eller snakker med børnene om at skiftes til at prøve gyngen. I sandkassen, hjælper vi børnene med at få øje på og passe på hinandens sandkager og støtter børnene i at hjælpe hinanden, hvis et andet barn har svært ved at lave sin egen. På cykelbanen, hvor de større børn ofte har god fart på, støtter vi dem i at tage hensyn til og passe på de mindre børn.
Både inde og ude hjælper vi hinanden med at rydde legetøj op, så børnene lærer at tage ansvar og passe på tingene. Børnene tager også del i oprydningen efter måltider, så de får følelsen af at være værdifulde for fællesskabet i Pilehaven.
Børnenes perspektiver tillægges stor værdi i Pilehaven. Alle børn har ret til at give udtryk for deres følelser og sige fra. Her er det de voksnes ansvar at gå på opdagelse i barnets ”nej” og blive tilpas udfordret heri.
Vi forsøger at se verden med barnets øjne, går i børnehøjde og justerer det pædagogiske læringsmiljø, når det er nødvendigt.
Leg og læring
Legen har stor værdi og er et gennemgående element i Pilehaven. Her får børnene lov til at udforske og fordybe sig, bruge fantasien og skabe mening i legen. Nogle gange skal legen støttes, guides og rammesættes, for at alle børn kan være med, og for at legen udvikler sig positivt for alle børn. Vi deltager i børnenes lege og er rollemodeller i legen samt støtter børnene i at invitere andre børn med i legen. Vi planlægger pædagogiske aktiviteter i mindre grupper af børn ud fra udviklingsniveau, relationer og alder.
Vi giver plads til, at børnene kan være med til at bestemme legens indhold i løbet af dagen og spørger fx børnene, hvad de har lyst til at lege med, når de kommer i børnehaven om morgenen eller ude på legepladsen.
Megen læring sker gennem leg og derfor er leg og læring tæt forbundet. Barnet lærer i legen, gennem relationer, i planlagte aktiviteter og ved at undersøge og udforske verden omkring sig og ved at blive tilpas udfordret. Børn lærer ved at udforske med krop og sanser, ved at undre sig og stille spørgsmål, ved at blive mødt af spørgsmål og udfordringer og ved at eksperimentere med fx materialer og gå på opdagelse.
Barnet lærer gennem kommunikation og sociale samspil, ved at opleve nyt og ved at opleve, at det fx kan bidrage nytænkende og kreativt i det sociale fællesskab med andre børn og voksne. Barnets læring fremmes af at turde begå fejl, famle og slippe fantasien løs. Vi er ansvarlige for, at børnene får mangfoldige og rige erfaringer med lege og andre aktiviteter.
I Pilehaven har vi en opmærksomhed på, at det fysiske læringsmiljø inspirerer til leg, kreativitet og fordybelse. Vi har inddelt alrummet i tydelige læringsmiljøer, som inspirerer til fx konstruktionslege, rollelege, kreative aktiviteter, spil og læsning. Vi arbejder med, at det fysiske læringsmiljø skal være dynamisk og justerer derfor løbende.
Vi lægger vægt på tid og pædagogiske overvejelser i rutinesituationer som fx garderobesituationer og toiletrutiner, hvor der er mange gentagelser og ser det derfor, som et godt læringsmiljø for børnene.
Børnefællesskaber
Hele dagen igennem opstår der små og store børnefællesskaber, både i rutinesituationer, planlagte aktiviteter og i den frie leg mellem børnene.
Børn leger, lærer og dannes i børnefællesskaber. At deltage i fællesskaber giver børnene mulighed for at udvikle kompetencer, som er vigtige for dem i livet. Det er det pædagogiske personales opgave at udvikle og rammesætte børnefællesskaberne, så alle børn får mulighed for at deltage samt at fællesskaberne fører vigtig læring med sig.
Relationer og venskaber er afgørende for, at alle børn skal opleve at være en del af børnefællesskabet og blive respekteret og lyttet til. Vores børnefællesskaber skal skabe rum for, at børn kan etablere venskaber på tværs af alder, køn og kultur. Det er det pædagogiske personales opgave at iagttage relationerne i børnegruppen og udvikle inkluderende fællesskaber. Alle børn skal have mulighed for deltagelse samt opnå en følelse af at være en del af fællesskabet, også de børn, der oplever udfordringer i forbindelse med deres deltagelse i fællesskabet. Følelsen af at have venner og opleve sig selv som en del af et fællesskab er afgørende for barnets trivsel og udvikling. I Pilehaven fortæller vi forældrene, hvem børnene leger med og opfordrer også til legeaftaler hjemme.
Krav til pædagogisk læreplan
Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.
Den pædagogiske læreplan indeholder:
- det fælles pædagogiske grundlag
- beskrivelse af seks læreplanstemaer
- pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring
Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.