Sådan arbejder vi

Tidspunkter i vores dagligdag

Dagen starter kl. 6:30, hvor børnehaven tilbyder morgenmad, indtil kl. 7:30

Kl. 09:00 spiser vi formiddagsmad, der efter går vi oftest i gang med forskellige aktiviteter eller lege. Nogle gange er der spontant opstået aktiviteter andre gange planlagte.

Kl.11.00 holder vi samling og spise madpakker i henholdsvis Rød og Grøn gruppe.

Efter madpakkerne bliver sove-børn puttet, og resten leger ude på legepladsen, i alt slags vejr.

Kl. 14:00 spiser vi fælles frugt og brød, på tværs af grupperne, og resten af dagen går med leg.

Vigtigheden i at sige goddag og tak for i dag

Vinkevoksen: Der er skiftende voksne, der tager imod jeres barn i køkkenalrummet om morgenen og hjælper jeres barn med at vinke farvel, og efterfølgende hjælper barnet godt i gang med dagen.

Dagen afsluttes så godt som muligt, derfor vægter vi vigtigheden i at sige farvel til alle børn og forældre, og at i ligeledes siger goddag og farvel til personalet, når i bringer og henter jeres barn.

Sprogvurderinger

I Pilehaven har vi fokus på at tilrettelægge et pædagogisk læringsmiljø der understøtter børnenes sproglige udvikling hele dagen. Børnehaven er blandt andet indrettet med billeder, der inspirerer til dialog børnene og de voksne imellem og personalet er meget bevidste om at fungere som sproglige rollemodeller for børnene. Vi rimer, synger og læser bøger med alle børn, men har indimellem også sprogstimulerende aktiviteter i grupper med få børn.

Når Jeres barn starter i børnehaven, vil vi, når barnet er tryg ved børnehaven og personalet, sprogvurdere barnet. I forbindelse med sprogvurdering og sprogstimulering, vil I altid blive inddraget og vejledt i, hvordan I selv kan være med til at understøtte Jeres barns sproglige udvikling på dansk.