Fysiske rammer i Pilehaven

Pilehaven

Pilehaven er normeret til 32 børn. Børnene er fordelt i 2 grupper.

Børnehaven ligger i et skønt område i Hasseris, hvor der er kort afstand til byen og tæt på naturen.

Børnehaven Pilehaven er én ud af 11 institutioner i Dagtilbud Østerådalen.

Indbydende indendørs muligheder

Det fysiske børnemiljø handler om de fysiske rammer indendørs og udendørs og herunder sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.

Pilehaven er fordelt på 2 børnegrupper, et køkken, nogle mindre fordybelsesrum, et ”skriveværksted, et ”historie/læse rum” en ”gymnastiksal”, personalefaciliteter, garderober og toiletter.

I pilehaven er der masser af muligheder for at udvikle både den grov og fin Motoriske udvikling.

Vi har vores helt egen "gymnastiksal" i Pilehavens kælder, hvor vi laver mange fysiske aktiviteter, så som Yoga, forhindringsbaner, ”ase mase” lege m.m.

Derudover er der indendørsaktiviteter, som at tegne, male, lave modellervoks, laver perler og meget mere.

Alle rum er i lyse farver med et godt og naturligt lysindfald fra de mange vinduer.

Vi tilstræber at hele huset opleves indbydende med orden og overskuelighed i forhold til diverse legeredskaber m.m.

Vores rum har flere funktioner hen over dagen, og det kræver fleksibilitet i indretning og mulighed for overskuelig oprydning.

Garderoben i børnehaven er også et aktivitetsrum. Derfor skal de voksne omkring børnene (forældre og personale) hjælpe barnet til at holde orden på sin garderobeplads. Derudover er det god læring for barnet at holde orden og styr på sine ting i garderoben.

Stor og appellerende legeplads med masser af muligheder

Udemiljø betyder meget for børns sundhed, trivsel, læring og udvikling.

Vi har en dejlig stor legeplads, som indeholder en bred vifte af spændende udfordringer.

Der er et stort græsareal til boldspil, masser af piletræer at klatre i samt masser af muligheder for at bygge huler og lege gemmelege. Derudover har vi en asfalteret cykelbane, hvor vi kører på løbecykler og trehjulet cykler.

Vi har også bålplads, klatre- og gyngestativ og sandkasse.

Generelt er legepladsen indrettes således, at den appellerer til bevægelse, og leg.